برخورد ۲ خودرو سواری در جاده اسفراین یک فوتی و ۲ مصدوم برجا گذاشت آپارتمان‌نشینی، نور خورشید و کمبود ویتامین دی! قتل غیرعمد با تماس یک مزاحم! حادثه در یک شهربازی| حدود ۳۰ نفر از چرخ‌وفلکِ وارونه، آویزان ماندند مرگ ۶ حاجی بر اثر گرمازدگی اغفال دختر جوان با شگرد ازدواج و مهاجرت به اروپا توسط شاگرد قهوه‌خانه تصادف پژو ۴۰۵ در روستای بوژان نیشابور پنج مصدوم برجا گذاشت (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) قتل فجیع مرد ثروتمند به‌خاطر طمع ۱۴میلیاردی دوستانش! ضرب‌الاجل تعزیرات برای سازمان‌های هواپیمایی و حمایت سلول درمانی، درمان «زخم پای دیابتی» را ممکن ساخت دومین جسد حادثه معدن شازند از زیر آوار بیرون کشیده شد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) بازگشایی جاده چالوس بعد از ۳ روز (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) قتل خونین به خاطر فحاشی! واکنش سردار کمالی به خبری در مورد کاهش مدت سربازی سودای شکار کبوتر بالای تیر برق، جان جوان مشهدی را گرفت! صدور مجوز تاسیس مرکز منطقه‌ای اقلیم سازمان جهانی هواشناسی در تهران ریزش معدن در محدوده جاده اراک-توره | ۴ نفر در زیر آوار (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) جزئیات استخدام نیروی جدید در پلیس آیا گرمای هوا باعث تشدید میگرن می‌شود؟ ابتلای ۹۰ نفر به تب دنگی در کشور تا ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
سرخط خبرها

تعظیم جهان برای وداع با «رئیسی عزیز»| روایت خبرنگاران خارجی از تشییع شهیدجمهور

  • کد خبر: ۲۳۰۰۳۶
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸
تعظیم جهان برای وداع با «رئیسی عزیز»| روایت خبرنگاران خارجی از تشییع شهیدجمهور
خبرنگاران خارجی حاضر در مراسم تشییع پیکر رئیس‌جمهور، از ابعاد این وداع باشکوه می‌گویند.

به گزارش شهرآرانیوز، وداع ما با سیدالشهدای خدمت، هر‌چند تلخ، ناگوار و جان‌سوز بود؛ اما تردید نداریم که دنیا در مقابل این حجم از حضور به احترام ایستاد. تردید نداریم که این مراسم باشکوه، آوردگاهی شد تا مردم دنیا به پوچ بودن تبلیغات منفی رسانه‌های غربی و معاند مبنی بر جدایی مردم ایران از حکومتشان، بی‌تفاوتی آنها نسبت به رئیس جمهورشان و تغییر عن‌قریب در حکومت، پی ببرند. شهید رئیسی که در زمان حیات پربرکت خود، خدمت برای ایران -از شمال تا جنوب و هر جای جغرافیای این سرزمین- را، خستگی‌ناپذیر ادامه داد، حتی در شهادتش هم صفحه تازه‌ای برای دنیا گشود تا ایران را نه از قاب تصاویر فریبنده گذشته، که از حضور حماسی روز پنجشنبه بشناسند.

بیراه نیست، اگر بگوییم تشییع پیکر رئیس‌جمهور شهید در مشهد یک وداع بین‌المللی بود؛ زیرا به هر طرف که سر می‌چرخاندی، نماینده‌هایی از کشور‌های مختلف دنیا را می‌توانستی ببینی. چند نفری با پرچم پاکستان که عکس آخرین سفر رئیس‌جمهور به این کشور ضمیمه پرچمشان شده بود، در حوالی میدان بسیج برای شهید رئیسی عزاداری می‌کردند.

 بر‌و‌بچه‌های فاطمیون و مهاجران افغانستانی مقیم مشهد هم در خیابان بهار ایستگاه صلواتی بزرگی زده بودند و آب و شربت دست عزادران رئیس‌جمهور می‌دادند. طلبه‌های نیجریه‌ای جامعه‌المصطفی هم با پرچم کشورشان خود را به تشییع پیکر رئیس‌جمهور رسانده بودند و می‌گفتند که رئیسی افتخار شیعه است و ما هم به او افتخار می‌کنیم.

رئیسی و امیرعبداللهیان، پشتیبانان مقاومت اسلامی

پرچم حزب‌ا... و پرچم کشور لبنان در میدان ۱۵‌خرداد هم از حضور لبنانی‌ها در تشییع پیکر رئیس‌جمهور خبر می‌داد. ابراهیم عماد که در مشهد دانشجوست، می‌گفت: شهید رئیسی و شهید امیر‌عبداللهیان حامی جبهه مقاومت بودند و درحالی‌که همه دنیا پشت اسرائیل درآمده بود، این دو نفر حامی مقاومت اسلامی در لبنان و غزه شدند و امروز مقاومت اسلامی دو پشتیبانش را از دست داده است و تنها قدرشناسی‌ای که از دستمان برمی‌آید، همین شرکت در تشییع‌جنازه است.

از فلسطین برای سیدمحرومان

دیدن فلسطینی ها، آن هم در مشهد و در تشییع پیکر رئیس‌جمهور، شاید کمی باورنکردنی به‌نظر برسد، اما سه بانوی فلسطینی از تهران به مشهد آمده بودند تا در این مراسم شرکت کنند و می‌گفتند زمانی که همه دنیا چشمشان را روی کشتار مردم و کودکان غزه بسته بودند، رئیس‌جمهور و وزیر‌امور‌خارجه شما برای بچه‌های غزه دل سوزاندند و تلاش کردند تا همه دنیا مقابل کشتار مردم فلسطین بایستند و این حضور میلیونی لیاقت این مردان بزرگ و شجاع است. حضور عراقی‌ها هم در تشییع رئیس‌جمهور شهید در مشهد پررنگ بود. از هرکدامشان که می‌پرسیدی چرا شما خودتان را به تشییع‌جنازه رئیس‌جمهور ایران رسانده‌اید، تقریبا یک جواب مشترک داشتند: این مرد فخر شیعه است و باید دِین خودمان را به او ادا می‌کردیم.

۱۲۰ خبرنگار از ۶۵ رسانه

اما تشییع تاریخی پیکر شهید رئیسی در مشهد را ۱۲۰ خبرنگار خارجی که از ۶۵ رسانه دنیا به مشهد آمده بودند، ثبت و ضبط کردند. عکاس و خبرنگار یکی از رسانه‌های روسیه که از همان ساعت‌های ابتدایی صبح به میدان ۱۵‌خرداد آمده بود تا حضور مردم را ثبت کند، می‌گفت: حضور پرشور مردم برای تشییع جنازه یک سیاست‌مدار بسیار عجیب است و کاملا مشخص است که این مرد در قلب این مردم جا دارد و آنچه که درباره نفرت شما از ایشان، از رسانه‌های غربی بیرون می‌آید، کاملا دروغ است.

حیرت از حضور جمعیت

هنوز چند‌دقیقه‌ای مانده بود تا پیکر رئیس‌جمهور شهید به میدان ۱۵‌خرداد برسد که خبرنگار فرانس‌۲۴ فرانسه شروع به تصویربرداری و مخابره خبر درباره سیل مشهدی‌هایی که به خیابان امام‌رضا (ع) آمده بودند، کرد؛ هم تشییع تهران را دیده بود و هم تشییع بیرجند را و نمی‌توانست بهت و حیرتش را از دیدن این جمعیت در مشهد پنهان کند. چند‌دقیقه بعد از این گزارش فرانس‌۲۴ تیتر زد: رئیس‌جمهور فقید ایران با عزاداری ده‌ها‌هزار نفر از دوستدارانش در زادگاهش به خاک سپرده شد.

همدلی، رمز ماندگاری ایران دربرابر تحریم‌ها

حضور مشهدی‌ها حتی خبرنگاران چینی و ژاپنی را هم متعجب کرده بود. از‌جایی‌به‌بعد قید تصویربرداری با دوربین و ضبط خبر را زده بودند و با تلفن‌های همراهشان حال‌و‌هوای مردم در خیابان امام‌رضا (ع) را ثبت می‌کردند؛ اتفاقی که به نظرشان خیلی بعید بود که در دنیا لنگه داشته باشد و تکرار شود و برای همین داشتند برای خودشان آن را ثبت می‌کردند.

 با یکی از خبرنگار‌های چینی که گفتگو می‌کردم، می‌گفت، من تشییع جنازه تهران را دیدم و حالا در مشهد هستم، باید بگویم که این میزان از علاقه مردم به آقای رئیسی برای من عجیب است و البته این جمعیت نشان می‌دهد که ایرانی‌ها با همین همدلی این‌همه سال در مقابل تحریم‌ها دوام آورده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->